ESU7 - Copenhague - 2014

vendredi 11 mai 2018
par  Chevalarias, Nathalie
popularité : 29%

La septième université d’été européenne sur l’histoire et l’épistémologie dans l’enseignement des mathématiques a eu lieu à Copenhague du 14 au 18 juillet 2014.


L’ensemble des actes de cette Université d’été sont répertoriés dans publimath dans la fiche http://publimath.irem.univ-mrs.fr/biblio/ACF15001.htm

Des membres de différents groupes d’Histoire des mathématiques des IREM ont proposé des conférences, exposés ou ateliers :

  • Algorithmes : l’apport des textes historiques en classe. (Algorithms : an approach based on historical texts in the classroom.), Anne Boyé, Annie Michel-Pajus, Martine Bühler fiche
  • Making sense of the derivative, by combining historical sources and ICT, Renaud Chorlay fiche
  • Using historical texts in an interdisciplinary perspective : two examples of the interrelation between mathematics and natural sciences, Cecile de Hosson
  • The Implicit and Explicit Epistemologies of Mathematics in History and Education : thirty years after Hans Freudenthal, Evelyne Barbin, University of Nantes fiche
  • Mathematics, algorithmics and history : an integrated approach in two classroom experiments, Ghislaine Idabouk fiche
  • Curves in history and in teaching of mathematics : problems, meanings, classifications, Evelyne Barbin fiche
  • Jules Houël (1823-86) : a French mathematician well connected to the Nordic mathematicians in the second part of the XIXth century, Francois Plantade fiche
  • History in Mathematics According to André Weil, René Guitart fiche
  • Training students in mathematics education to use history and epistemological tools : theory and pratice on the basis of experiments conducted at Montpellier University, Thomas Hausberger fiche
  • Promoting an interdisciplinary teaching through the use of elements of Greek and Chinese early cosmologies, Cécile de Hosson, University Paris 7 fiche
  • Quelques étapes historiques du repérage en haute mer, aspects mathématiques, Xavier Lefort fiche
  • Geometry, Teaching and Institutions in 19th Century United States. A Study of Legendre’s Geometry Translations Corpus, Thomas Preveraud fiche
  • Around a book dedicated to childhood friends : L’Initiation mathématique of C.-A. Laisant, Jérôme Auvinet fiche

Vous trouverez des informations complémentaires sur le site http://conferences.au.dk/esu-7/


http://conferences.au.dk/esu-7/

Commentaires

Navigation

Articles de la rubrique